Undervisning med digitala verktyg

 Idag introducerade vi boken "Kurran och Pigans vinteräventyr" som är en uppföljning på sagan "Kurrans skatt" som vi har som vårt pågående projektarbete. Vi visade barnen framsidan av boken och frågade vad dom såg på bilden, barnen svarade i kör "titta snö" "Dom åker pulka", vi samtalade med barnen om snö, hur ser snö ut!? hur känns snö!? Vi använde oss av digitala verktyg och projicerade upp bilder på snöflingor, snö som faller, men även en lärande situation där vi med hjälp av digitala verktyg visade barnen hur man kunde skapa snöflingor med hjälp ut av glasspinnar. Efter den digitala undervisningen så valde vi att barnen själva tillsammans med oss pedagoger skulle få skapa egna snöflingor med glasspinnar.






(Lpfö18) menar "Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material  och redskap".

(Lpfö18) menar "Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla intresse för berättelser, bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra, samt sin förmåga att använda sig av, tolka, ifrågasätta och samtala om dessa,".