Om Svängedammen
Svängedammens förskola är en av fem förskolor i förskoleområde C8. Övriga förskolor är Diamanten, Lillstjärnan, Linbäret och Solglimten.
I förskoleområdet som Svängedammen tillhör finns det cirka 400 barn som går till förskolan varje dag, för att möta lustfylld utbildning där de utmanas i lärandet utifrån sin nyfikenhet, sina intressen och utifrån sina respektive förmågor.
Svängedammens förskola är en förskola med en stor härlig förskolegård med gungor, spännande klätterställning och natur som inspirerar och uppmuntrar till fantasi och lek. Förskolans gård är uppdelad i två olika områden vilket bidrar till att man på ett naturligt sätt kan dela in barnen i mindre grupper. Förskolan har även en kompost och odlingslådor och samarbetar med kocken kring måltidspedagogik och från jord till bord.
Förskolans fokusområden under kommande år kommer att vara ”Sagans magiska möjligheter till språkutveckling” samt ”Digitalt meningsskapande i förskolan”. Dessa fokusområden kommer att löpa som en röd tråd genom förskolans olika projekt.
Svängedammens tema för läsår 2021/2022 är Barns röster som utgångspunkt i det projekterande arbetssättet. Genom den gemensamt valda sagan :Farmors fantastiska stickning kommer de olika barngrupperna att arbeta utifrån våra valda fokusområden. ”Sagans magiska värld” och digitalt meningsskapande. Genom att arbeta projekterande fördjupas barnens kunskaper, erfarenheter och upplevelser kring området som är i fokus. Det är på så sätt lättare att säkerställa att man arbetar med alla läroplanens område/läsår och att barnen blir erbjudna det de har rätt till enligt läroplan, skollag och barnkonventionen. I projekten är det barnens intressen som är vägledande för utformandet av undervisningssituationerna.
Förskolan arbetar även aktivt med att förändra sina lärmiljöer för att barnen ska få möjlighet att utforska och förundras över upptäckterna med materialet och med andra barn/vuxna. Samtliga avdelningar arbetar med digitala verktyg på olika sätt där ett av målen är att de digitala verktygen ska finnas naturligt i avdelningarnas olika inomhus- och utomhusmiljöer.