Grön/gul v 3

Vi har börjat att introducera det blåa monstret för barnen, vi samtalade om det blåa monstrets karaktär, därefter fick barnen utforska färgen blå med sina sinnen. Dem fick utforska färgen genom att känna på den, måla med fingrarna och med olika material och tekniker. Vi valde att använda oss ut av digitala verktyg för att synliggöra lärande processen. Vi hade dokumentkameran kopplad till datorn och projektorn, barnen kunde då följa sin skapande process på väggen.
Lpfö 18 menar "Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap." 


Vi fortsatte veckan med en matematisk undervisning med sortering och klassificering. Barnen skulle gå på uppdra och hitta monster som till hörde sitt hus, dvs "rätt" färg på huset med "rätt" färg på monstret. De fick även fortsätta att gå på upptäckarjakt och leta efter material i samma färg som de olika monstren. Därefter fick barnen vara delaktiga och sortera/klassificera materialet till varje hus och monster. 

Vi har även denna veckan precis som förgående vecka haft sångskattjakt, barnen fick gå på en språkutvecklande undervisning och leta efter de olika sång korten- och sjunga de olika sångerna.



(Lpfö 18) framhåller Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans"