Målning av vårens vackra blommor





 Vi på avdelning röd & gul hade gemensamma aktiviteter. Nu när våren är här så ville barnen gärna prata om detta, de flesta ville måla om blommor och gröna träd. Barnen använda sig av olika färger för att skapa fina blommor. De äldre barnen hade en bra kommunikation med de yngre när de hjälpte dom. Tillsammans lärde vi varandra hur man säger blomma på olika språk. 

Lpfö " nyfiket ,kreativitet och lust att lära.







Medans några barn åtgången fick gå in och skapa blommor i ateljén på olika sätt så gjorde vi ett blomkonstverk ut. Barnen fick sätta på sig sina magiska blomglasögon och leta efter blommor som de  sedan satt fast  på limmet vi hade ringlat ut på en kartongskiva.
Vi hittade många olika blommor med olika färger. Vi tog reda på de olika blommorna hetta. De vita hette Tusensköna, de gula hette Svalört, de blå hette Scilla och de Lila hette Viol. Vi pratade även om att blomman har en stjälk och att blommans yttre blad kallas kronblad. 
Barnens egna reflektioner
- Jag hittade en gul. 
-Titta jag hittade många. 
- Jag hittade en blå.
- Dom växte där i marken.
- Vem har planterat dem?   

Utifrån "Lpfö18 ska förskolan ge förutsättning till att utveckla förståelse för kunskaper om växter och utveckla en nyfikenhet, kreativitet och lust att lära"