Språkutveckling i förskolan

 

TAKK

Under vecka 40 kommer alla förskolor i området lägga stor tonvikt på TAKK – tecken som alternativ och kompletterande kommunikation.

För att stödja barns verbala språk samt det skrivna språket, är TAKK en bra metod som ofta används  inom specialpedagogiken.

Tecken ger tre vägar till förståelse, det man hör, det man ser (tecknet) och det man känner.

För barnen i förskolan är det viktigt med en god kommunikativ miljö för att språket ska utvecklas. En god kommunikativ miljö är där kommunikation står i fokus och där olika sätt att kommunicera uppmuntras och tillåts.




Högläsning - ytterligare ett sätt att stödja barns språkutveckling.

För att stödja barns kommunikation, språkförståelse och ordförråd visar forskning på att högläsning är ett bra sätt.

På förskolan arbetar vi medvetet med olika högläsningsstrategier som innefattar :

·      Att låta barnen fundera på bokens innehåll, genom att enbart få se framsidan av boken.

·      Stanna upp och samtala om innehållet i texten för att uppmärksamma svåra ord och oklarheter, samt att sammanfatta innehållet.

·      Barnen reflekterar kring innehållet i boken genom bild och form.

För er vårdnadshavare med barn mellan 1-3 år, vill vi därför slå ett slag för vårt ”Kapprumsbibliotek”, som är ett samarbete med Oxiebiblioteket. Det innebär att ni som vårdnadshavare  kan låna hem olika bokpåsar som finns i våra hallar, bara genom att skriva ert namn på en lista  och stryka när ni lämnat tillbaka.

Med önskan om en trevlig och språkutvecklande stund med era barn.





×    Utbildningen ska ge varje barn förutsättning att möta högläsningens magi, genom att utforska och samtala om berättelser, bilder och texter såväl inomhus som utomhus.  (Ur förskolans kvalitetsplan)