Omplantering och rötter
Rötter och omplantering
Hur har det gått med våra groddar? Vi har lagt mung-,
kidneybönor och gulaärtor i blöt tidigare, och ser vad som hänt med dom. Vi konstaterar att de är godare att äta mungbönorna när de nyss ”groddat”!
De
luktar lite, när de stått i vatten ett par dagar! Vi tittar till vår sådd med paprikafrön och ser att de behöver mer plats för
att växa. De behöver också vatten.
Stannar upp och funderar kring hur de får till sig vattnet. Vi tittar på
rötterna från en palettblomma och tycker de ser spännande ut. Vi ser även hur
roten på den lilla paprika skottet ser ut.
Ett försök att avbilda dessa ” huller om buller-” rötter gör vi med tunna kolkritor.
Barnens tankar och ord: ”kritan bryts lätt, den gnisslar, färgar av sig på
händer OCH huvud, rötterna är smala, nere i marken, de syns inte……
Lpfö:
-förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser,
tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild,
-förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter