Experiment i förskolan

 Igår fick barnen tillsammans med oss experimentera och prova på kemiska processer. Det första experimentet vi provade var den så kallade "russinhissen", barnen fick samarbeta tillsammans med oss och först fick dom prova att hälla vanligt vatten i muggen, barnen såg då att det hände inget med russinen utan dom lade sig på botten, därefter samtalade vi om olika hypoteser, vad tror ni händer när vi lägger i russinen i bubbelvatten, barnen fick då se att russinen med hjälp ut av kolsyran åkte upp och ner som en hiss, ett barn poängterade "russinen dansar".


Därefter så fortsatte undervisningen med ett experiment där barnen fick hälla i mjölk och karamellfärg i en tallrik, avslutningsvis hällde man i diskmedel vilket resulterade i en färg explosion i tallriken.



Avslutningsvis hade vi ett experiment där vi hade en glasburk så barnen tydligt kunde se händelseförloppet, vi la ättika i botten på burken och satte på en plasthandske på toppen som vi hade fyllt med bakpulver, när ättikan och bakpulvret mötte varandra bildades en kemisk process som gjorde att handsken fylldes med luft och ställdes upp.


(Lpfö18) menar "Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla  förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen,"

(Lpfö18) framhåller förskolan skall ge varje barn förutsättningar att utveckla nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära.