Matematisk förståelse med plockepinn

 Under veckan har vi hade ett miljöbyte och varit på olika lekplatser i vår närmiljö. Syftet med promenaderna samt lekplatsvistelserna var att ha ett extra fokus på att barnen skulle utveckla sin matematiska förståelse  , gemensamma regler, samarbete samt leka och lära. 

Vi hade spelet plockepinn med oss och när vi skulle spela fick barnen vara två och två, i omgångar. Barnen samarbetade tillsammans och hjälptes åt att berätta ifall de andra pinnarna rörde sig, var de osäkra frågade de pedagogen. När alla pinnarna var plockade så räknade vi antalet hos paren, här använde vi även svenskt teckenspråk. 


Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:
- förståelse för tid och form, och grundläggande egenskaper hos mängder, mönster, antal, tal samt att resonera matematik om detta.
- förståelse för symboler och hur de används för att förmedla budskap
- förmåga att fungera i grupp, samarbeta, hantera konflikter samt ta ansvar för gemensamma regler
- nyfikenhet, lust att leka och lära

Efter reflektion med barnen så sa flera att "det var roligt, jag vill göra det fler gånger" och ville gärna att vi skulle göra det oftare på gården tillsammans med de andra barnen.