Undersöka naturmaterial och räkna antal

I denna undervisningssituationen så fick barnen samla lika många pinnar som det fanns antal på bilden. Vi gick först igenom vad det var för något på bilderna, så vi kunde benämna och sätta ord på vad vi skulle leta efter och så räknade vi antal för varje kort.  

Barnen begav sig ut bland alla buskarna och letade efter både pinnar, stenar och löv. Det hittade många av allt. Ett barn sa "jag hittat en sten" pedagogen "hur många behöver vi hitta nu då" och visade på bilden med tre stenar, barnet "många, jag hämtar en till".
Allt som vi hade hittat tog vi sedan med oss in så vi kunde studera vidare och fortsätta räkna antal och benämna de olika naturföremålen. 

Vi hade även tagit med oss vårat Wifi puck så vi kunde studera naturföremålen och allt annat vi hittade ute på nära håll. Här kan man se en mångfoting som vi hittade närmare på. Där kunde vi se alla benen och hur den rörde på sig. Riktigt spännande med småkryp.
Utifrån Lpfö 18 ska förskolan ge förutsättningar till att utveckla förmågan att urskilja, och undersöka matematiska begrepp, samt få kunskaper om djur