Dokumentera vårtecken

Under förra veckan gick vi ut på vår framsida för att låta barnen själva fota vårtecken som vi har haft som fokus nu en tid nu. Vi tog med oss en korg med olika undersöknings föremål för att kunna studera det vi hittade, i korgen hade vi en Ipad, en blom bok, luppar.  Vad kan vi hitta för vårtecken om vi tittar oss omkring? Ett barn  - blomma, pedagogen  -ja blommor kan vara ett vårtecken, ska vi se vad vi kan hitta för blommor, barnen - ja, där är en blomma och springer bort.

Ett barn - jag ta kort på trädet, där är bladen , pedagogen - vilken färg har bladen, barnet - de är grönt.

Barnens reflektioner när de fotade. - där är blomman, jag kort på den, - titta där en blomma till - vi ta kort den med. 
-Titta här är en blomma, pedagogen - ja det har varit en blomma, en maskros som har blommat över, nu är det bara fröna kvar. - Jag kan blåsa den, pedagogen - ja gör det, vi kan blåsa tillsammans, barnet - nej jag pedagogen, - ja du först och sen jag, barnet - ja det gör vi.

Tillsammans benämner vi namnen på de blommor och blad vi hittar och barnen utforskade Ipaden genom att gå runt och hitta många olika saker att ta kort på.

Förskolan ska utifrån Lpfö 18 "ge barnen förutsättningar att utveckla förmågan att utforska tekning i vardagen"