Sortering och göra geometriska former av naturmaterial.

Vi samlade barnen på framsidan och delade in oss i två grupper. Sedan fick de olika uppdrag. 

Ni ska tillsammans samla in 3 pinnar. Ni ska göra en triangel.


Ni ska tillsammans samla in fem stenar. Ni ska sortera dom i storlek.


- en, två, tre, fyra, fem stenar. - Den är störst!

Ni ska tillsammans samla löv. Ni ska göra en kvadrat.



Ni ska tillsammans samla 10 pinnar. Ni ska sortera dom från kort till lång.


- ett, två, tre...10. Vilken är längst? - Den. (pekar) Var ska den ligga då? - efter den. (pekar)

Ni ska tillsammans samla in 9 pinnar. Ni ska göra 3 trianglar.



- Titta, nu har vi gjort 3 trianglar.

2.2 OMSORG, UTVECKLING OCH LÄRANDE
Mål
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla
• förmåga att fungera enskilt och i grupp, samarbeta, hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt att ta ansvar för gemensamma regler,
• förståelse för rum, tid och form, och grundläggande egenskaper hos mängder, mönster, antal, ordning, tal, mätning och förändring, samt att resonera matematiskt om detta,