Röd - matematikvecka och julkalendrar.
Vi började veckan med att tända det första ljuset i vår adventsljusstake.
När första ljuset brinner står julens dörr på glänt och alla barnen glädjas att fira få advent.
Vi frågade barnen vad de ville göra då svarar en: - jag vill måla. Så Jessica satte sig med några och målade adventsljusstake med vattenfärger.
2.3 BARNS DELAKTIGHET OCH INFLYTANDE
Mål
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla
• intresse för och förmåga att uttrycka tankar och åsikter så att de kan påverka sin situation,
- Peka på siffran 3.
- Peka på den gröna ärtpåsen.
- Peka på den siffran, 2+2 blir.
Den andra gången fik de ställa sig på stolen och säga kuckeliku.
Lägga sig under stolen. Ställa sig bakom stolen och hoppa. Detta fick även vi pedagoger göra, det var en höjdare då alla barnen brast ut i gapskratt!
På torsdagen öppnade vi våra kalendrar. Den vänstra är en ljudkalender. Vi lyssnar och där kommer ett ljud som vi ska gissa vad det är för något. Idag var det en tupp som gol. Direkt sa barnen: TUPP.
Vår gran har fem kulor med QR-kod på de aktiviteter vi ska göra under dagen eller veckan. Fråga barnen vad vi tittat på! Vi har även en kalender i datorn där vi lär oss ett TAKK-tecken varje dag. Idag var det december.
Några av barnen har börjat pärla tomte, tärna eller pepparkaksgubbe med antingen små eller stora pärlor. Här får de följa ett mönster på ett papper. Vi räknar tillsammans hur många vita pärlor det ska vara på raden. Hur nästa rad ser ut. Vi pratar om var pärlan ska ligga, över eller vid sidan om.
Lite klurigt är det allt.
TREVLIG HELG ALLIHOPA:)