Röd - vi julpysslar och sjunger julsånger och annat smått och gott!

Denna vecka började med att vi skannade QR-koden i vår julgran. Vad skulle nu hända. Jo, det var en sång, Mössens julafton. Vi hade även en röd låda med sångkort i. Det var sånger som Blinka lilla stjärna, I ett hus vid skogens slut, Midnatt råder etc.

Vi har börjat med julpyssel denna vecka. Barnen får göra gran av en kotte som de målar och glittrar. De får även sätta en stjärna på toppen och sedan sätter vi fast den på en kork som fot.
Det har också blivit några pinntomtar. Här får de välja ut en pinne och sedan får de sätta på ögon, luva, skägg och många av barnen vill även sätta på näsa, armar, kinder etc.


Hela veckan har vi skannat QR-koden till Radioapans julkalender. Några ljud under veckan har varit: trummor, toalettspolning och häst. 
Vi har även tittat på TAKK-kalendern varje dag. Barnen lär sig nya tecken varje dag.

I och med barnen vill höra Bockarna Bruse både i saga och sång. Eller att de själva dramatiserar den tänkte vi för att få in barnens olika språk letade vi efter den på olika språk. Till slut hittade vi den på arabiska. Vi hoppas vi kan hittar den på fler språk. 

I läroplanen står det följande:
2.2 OMSORG, UTVECKLING OCH LÄRANDE
Mål
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla
• både det svenska språket och sitt modersmål, om barnet har ett annat modersmål än svenska,
• svenskt teckenspråk, om barnet har hörselnedsättning, är dövt eller av andra skäl har behov av teckenspråk,

Då barnen tycker om att använda sig av Blubot´s ville vi få in ännu  mer digitalisering i den fria leken. Vi plockade fram en tågbana som man lägger ut olika färgblock mellan rälsen. Dessa betyder olika som: tåget tutar, lyset tänds eller släcks, tåget backar eller stannar. Sedan får barnen prova sig fram hur de vill att tåget ska gå. Mycket populärt och här får de turas om att programmera tåget. TURTAGNING.

Vi har även lekt något som heter Kims lek men Jessica brukar säga att hon ska trolla. Man plockar fram olika saker som barnen får benämna innan de göms under en filt. Sedan tar man bort en sak och barnen får säga vad det är som har plockats bort. Denna gång använde vi oss av bestick, både för att få in samlingsnamnet och för vad de heter. Vi använde oss även av liten och stor gaffel eller sked. Först gjorde vi det tillsammans och barnen skrek ut fort  vad som hade plockats bort. Men för att alla skulle få en chans fick dom en i taget säga vad som plockats bort. En kluring var när vi hade tagit bort två saker. Flickan tittar på besticken och säger: - du har tagit bort två stycken. Den lilla skeden och kniven!