Blixten McQueen memory.

 

Vi spelar memory.

Tillsammans med några barn sitter jag och spelar Blixten McQueen memory. En i taget får vända bilderna.

 Är de lika?

-       Nä.

Är dom lika?

-      Ja.


Vad fick du då?

-     Ett par.

 När vi var färdiga räknade vi våra par tillsammans.

Hur många fick du?

-       Ett, två, tre, fyra.


Hur många fick jag?

-       Ett, två tre.

Vem fick flest par?

-       Jag.

Jag fick tre och du fyra. Hur många fler par fick du än mig?

-      Ett.

2.2 OMSORG, UTVECKLING OCH LÄRANDE

Mål

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla

• förmåga att fungera enskilt och i grupp, samarbeta, hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt att ta ansvar för gemensamma regler

• ett nyanserat talspråk och ordförråd samt ...

• förståelse för ... grundläggande egenskaper hos mängder, mönster, antal, ordning, tal...samt att resonera matematiskt om detta