Undersökande med varmt och kallt vatten


I denna undervisningssituation har vi fått känna på kallt och varmt vatten och vi har tittat på vad som händer när vi häller i röd och blå karamellfärg i varmt och kallt vatten. I det kalla vattnet blandades den blåa färgen långsamt och i det varma vattnet blanda den snabbt. Barnens egna reflektioner kring detta var "det blir blått" , "jag vill känna", "det är kallt", "det är varmt", "jag vill också hälla".

När vi blandar i röd färg i det kalla vattnet fick vattnet en annan färg, nämligen lila. Ett barn  - "det blev lila"
Vi undersökte även olika föremål om de kunde flyta eller om de sjönk, men det som barnen undersökte mest var att fylla och hälla med de olika föremålen som vi använde oss av för att testa vad som flyter eller sjunker. 

Barnen skrattar och tittar på varandra medans de doppar sina händer många gånger i det kalla och varma vattnet. Medans de kommunicerar "jag vill" , "min tur" "vi gör tillsammans". 
Vi tecknade färgen blå och röd tillsammans när vi tittade på hur färgen blandades långsamt i det kalla vattnet. Ett barn - "titta det blir blått" , "jag vill också".

Utifrån Lpfö18 så ska förskolan "ge varje barn förutsättningar att utveckla nyfikenhet och lust att lära, utveckla sin motorik och sin förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt" att förstå sin omvärld."