Vad händer med snön om vi tar in ett glas med snö på avdelningen?

 

På tisdagen hade det snöat och vi passade på att gå ut i snön och leka.

Ett barn kommer fram till en pedagog och säger: - man kan äta snö!

Kan man svarar pedagogen, men är det så bra att göra det?

Vi samlar lite snö i ett glas och tittar på den?

Vad händer när vi tar in den?
- det blir kallt.
- snön smälter.
- inget.



Under mellanmålet frågar ett av barnen var är glaset med snön?
Vi tar fram glaset och tittar på vad som har hänt.
- det har smält.
- smutsigt.
- lite kvar i glaset.
Varför smälte det?
- det blev kallt.
Är det kallt här inne?
- nääää.
- det är kallt ute och varmt inne.
Är det bra att äta snö?
- Näää.

2.2 OMSORG, UTVECKLING OCH LÄRANDE
Mål
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla
• nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära,
• förståelse för naturvetenskap...samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen,
• förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap och teknik,