Vi gör en fidget spinner!

Tillsammans med några barn sitter vi och gör fidget spinnet. Ni sitter och sätter ihop plus plus till små kuber efter jag visat er den första hur man gör. När vi gjort två frågar jag er: Hur många har vi gjort?

- Två.

Hur många till behöver vi göra då om vi ska göra fyra.

Direkt svarar en:

- Två.


Vi fortsätter göra en till. Hur många behöver vi nu göra för att få fyra stycken?

Ni tittar lite på dom ni gjort och säger:

- En.




2.2 OMSORG, UTVECKLING OCH LÄRANDE

Mål

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla

·       nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära,

·       förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar,

·       förståelse för … och grundläggande egenskaper hos mängder… antal…och förändring, samt att resonera matematiskt om detta,