Motoriska aktiviteter under veckan
Under denna veckan har barnen utövat sina motoriska förmågor både inne och utomhus. Vi har även pratat om begrepp som svagt, starkt, i och på, samt matematiska begrepp.
Vi provade först att blåsa i väg våra färgglada schalar med munnen, det var spännande och roligt barnen skrattade och började själva att försöka blåsa,- ett barn "Titta den ramlar av" -ett annat barn "Den är borta" -pedagogen "Vart tog den vägen" -barnet "Den är där". Vi la den (i) våra händer och vi la den (på) vårt huvud och så försökte vi fånga dem.
Sedan tog vi fram fläkten för att se vad som hände om vi höll schalarna framför fläkten. Barnen började då visa ett intresse för knapparna på fläkten och då började barnen att diskutera om sakta och snabbt. "Det blåser sakta" sa ett barn, ett annat barn sa "Nu jättesnabbt". Vi jämförde fläkten med hur det kan blåsa ute genom att säga nu blåser det starka vindar och nu blåser det svaga vindar. I detta undersökande fick barnen träna på turtagning då alla inte kunde trycka på knapparna samtidigt, När vi var ute i tisdags hade det snöat och det var vitt på marken. Vi tog med oss byggklossar ut som vi använde för att prata om olika matematiska formar. Där räknade vi formerna och benämnde formerna. Det blev många tryck. Vi använde även oss av våra balansklossar där barnen samarbetade med att lägga ut en bana som de sedan balanserade fram och tillbaka på.
Vi har även använt oss av bollar under denna vecka till att stimulera barnens motoriska förmåga, utifrån barnens intresse då de själva frågade efter bollar. Vi rullade, kastade, studsade och balanserade med bollarna. En uppskattad aktivitet som vi kommer fortsätta och utveckla på olika sätt.
Utifrån Lpfö 18 ska förskolan ge varje barn förutsättningar att utveckla motorik, koordinationsförmåga och förmågan att fungera i grupp och samarbeta hantera konflikter och ta ansvar för gemensamma regler.