Blå- V47 första snön, skapande och språkundervisningar
Första snön föll under helgen så i måndags ville barnen ut och åka pulka i vår backe på framsidan. Vi fick uppleva många skratt och barnen fick träna på turtagning, utveckla sin förmåga att ta hänsyn till och leva sig in i andra människors situation samt vilja att hjälpa andra, detta bland annat via att om en kompis hade svårare att komma upp för backen.
Barnen hjälptes även åt att bygga en snögubbe och här utvecklade barnen bland annat sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt matematiska förmåga. Det behövdes en näsa och då sa ett barn "vi har använt morot som näsa hemma", så vi frågade vår kock ifall hon hade en morot som kunde användas.
Vi har haft olika undervisningar i form av skapande, bland annat har barnen fått måla en gemensam gran som kommer användas till vår adventskalender. Det reflekterades om former på granen, "Formen ser ut som en rymdraket" var det någon som sa.
När det samtalades som granar så fick vi olika reflektioner ifrån barnen, "Man kan sticka sig på granen (barren)", "Julgranen kommer in till julen", "Har samma färg som gröna monstret". Vi använde oss av TAKK och tittade via lärplattan på olika barr och granar. Vi har även sjungit olika rim och ramsor tillsammans.
Barnen har fortsatt med att skapa ett nytt monsterhus till vårt monsterland. Här utvecklar barnen sin förmåga att skapa med hjälp av olika tekniker, material och redskap, dvs här "duttade" barnen ljusrosa färg på mjölkkartongen. Detta kommer utvecklas och de ska få använda sig av annat redskap och mörkrosa. Till undervisningen användes TAKK.
Andra undervisningssituationer som vi haft under veckan är att barnen har fått spela lotto, där pedagogen har beskrivit det som finns på de olika korten, till exempel vad man använder den till, hur den ser ut, färger och antal.
De har även fått skapa en saga med hjälp av lottokorten efteråt.
Vi har bland annat vid olika tillfällen projekterat upp tåg-/bussresor och haft de rullande i bakgrunden. Detta för att barnen skall kunna leva sig in i den aktuella miljön. Ett barn tittade en stund på resans gång och frågade "varför ser man inte själva tåget?" Pedagogen förklarade att kameran satt inne hos lokföraren och bara skulle visa hur tåget körde.
Efter föräldramötet vecka 46 pratade pedagogerna om vikten med sagor/läsning för barnens språkutveckling. Vårdnadshavarna fick möjlighet att vara delaktiga i undervisningen och skriva den bok som de läser för sitt barn. Sen får alla barn gärna ta med sig böcker som de läser hemma och/eller tycker väldigt mycket om.
Här är ett barns bok som lästes i rim och kompisarna fick också fylla i "...en dinosaurieunge!"