Gul och grön: Fylla och hälla med vatten

I måndags tog vi in snö som barnen fick undersöka och känna på. I onsdag kom det gröna monstret med en balja med vatten i. Den hade han fyllt med olika föremål som vi fick undersöka vattnet med. I denna aktivitet räknar vi hur många glas rymmer det i en kåsa, vi sätter ord på det vi gör, vi delar med oss och byter med våra kompisar. 
Vi skapar grönt vatten med hjälp av karamellfärg.  

Då vi såg att barnen gärna hällde vattnet utanför baljan tog vi fram fler mindre backar för att se om de började hälla i dessa istället. Det gjorde att de och hela aktiviteten handlade om att fylla och hälla, flytta vattnet fram och tillbaka. 


Alla var inte intresserade av att hälla med vattnet. De kunde då undersöka vattnet med hjälp av två flaskor som satt ihop med varandra, med hjälp av en special kork med ett hål igenom. Skakade eller snurrade man på flaskan så bildas det luft i genom hålet och vattnet sugs neråt och då bildas en virvel. barnet satt en lång stund och vände på flaskan fram och till baka och gav oss blickar som sa "såg du det där". 
Att plaska med handen i lite vatten är alltid spännande, hur låter det?, hur känns det? Att testa med lösa, hårda och snabba slag gör att det låter annorlunda. Barnet -"det låter" pedagogen -"ja det plaskar" 
Hälla och fylla handlar om att barnen prövar och lär sig att  bedöma riktning och att veta vart de ska hälla för att det ska pricka rätt. Det handlar om att utveckla kroppen motoriskt med hjälp av teknik för att tillslut upptäcka hur man ska göra för att pricka rätt.

Enligt "LPFÖ 18 ska förskolan ge förutsättningar att utveckla självständighet och tillit till sin egen förmåga och förmåga att upptäcka och utforska teknik i vardagen med sin motoriska förmåga"