Blå- Vecka 45 med mycket undervisning utomhus
Vi började veckan med att barnen fick skapa sina bokstäver med hjälp av naturmaterial. Något barn sa ”Jag börjar på denna bokstaven! Min bror har denna!" Ett annat barn tyckte att det var svårt att skapa sin första bokstav "Min är svår att böja med den raka pinnen!” "Vilken är min nästa bokstav?”
Det gröna monstret har under veckan också hälsat på, tillsammans med ett brev och en cykel. I brevet stod det att vi hade fått en ny cykel som man skulle vara snäll mot, annars går den i sönder. Dagen efter reflekterade barnen och vi kom fram till att de inte hade cyklat in i någon vägg eller dylikt. "Den kan gå sönder" var det ett barn som kom ihåg att monstret hade skrivit i brevet.
Barnen har haft rollek ute i kojan där vi tillförde köksredskap samt naturmaterial som de använde för att laga mat. Ett barn hittade några legobitar som de även hade rollek med, de var olika gamla beroende på hur många knoppar de hade "den där (röda) är 1 år" "Jaa, och den gröna är 1.. 2.. 3.. 4!".
Vi har haft mycket högläsning och vi har bland annat läst Fia och djuren, som vi bland annat kan koppla till barnens rollek ute i kojan och i röda rummet.
- nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära,
- förståelse för rum, tid och form, och grundläggande egenskaper hos mängder, mönster, antal, ordning, tal, mätning och förändring, samt att resonera matematiskt om detta,
- förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap.