Fysikaliska fenomen och sång/rim och ramsor kopplade till vårt projekt

 Idag har barnen återigen haft undervisning där vi utforskade fysikaliska fenomen. Barnen fick tillsammans samarbeta och hälla ner vatten i plasthandskar, handskarna knöt vi ett band omkring, barnen var delaktiga och hjälpte till att hänga dom olika handskarna fyllda med vatten på olika grenar i buskarna. vi samtalade med barnen om olika hypoteser "Vad tror ni kommer hända med vattnet när den får hänga i trädet i natt!?" flera av barnen menade "Det kommer bli is". Vi kommer imorgon fortsätta att ha undervisning utifrån dagens undervisning, vi kommer samtala med barnen om vad som hänt med handsken fylld med vatten, därefter får barnen vara kreativa och måla på handen.



Barnen blev även erbjudna att vara med på en språkutvecklande undervisning med sång och rim/ramsor, sångerna och ramsorna har kopplingar till vårt projekt "Kurrans skatt", korten innehåller sånger om dom olika djuren och karaktärerna som finns med i sagan. För att skapa en delaktighet hos barnen så fick barnen leta efter korten som var gömda på olika ställen i buskarna.
(Lpfö18) menar "Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans."