Is skulptur och undersökande med vattenfärg
Vi har undersökt vad som hänt med våra vattenhandskar som vi hade hängt ute i buskarna. Hade de frusit till is?
De hade frusit en del. Det vi såg när vi tog av handsken var att en del vatten rann ut och is handen hade inte alla sina fingrar. Men det gick att måla på den.
Att måla på is är ett annat sätt att utforska och undersöka färgerna på. Det blev fina isskulpturer och här kan vi räkna upp till sex fingrar.
Barnen undersökte även färgerna på egna sätt. Ett barn målade sin hand och då undrade vi om man kunde göra handavtryck i snön. Det kunde man, men det blev kallt så vi fick blåsa händerna varma och sätta på vanten.
Här kom vi på att vi kunde göra stämpeltryck i snön. Det vi såg var att snön smälte lite grann och det blev fina färgmönster i snön. "Barnen, det blev lila" " vi, ja det blev det och vad blev det för färg" "det blev blå"
"Utifrån Lpfö18 ska förskolan ge förutsättning att utveckla nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld"