Förra veckan gick vi en promenad till en närliggande dunge. Vi tog med oss en genomskinlig låda som vi kunde lägga det som vi upptäckte/hittade, för att sedan kunna studera föremålen vidare hemma på förskolan.
Tillsammans hittade vi blad, pinnar, mossa, en fjäder, bokollonsskal och en spindel som fick följa med oss tillbaka till förskolan, men som vi sedan släppte ut efter att vi hade studerat den klart. Barnen var delaktiga både på väg till dungen och vid dungen då de hittade saker hela tiden. Ett barn sa "den här ska vi ha", vi frågade "vad har du hittat", "ett löv" "ja, lägg den här i lådan" vart tror du den har kommit från?" "från träden", "kan vi hitta fler löv som har fallit ner från träden?"
På vägen till dungen upptäckte barnen även ett spännande rör som de kom på att man kunde prata med varandra genom. Barnen blev delaktiga då vi stannade och prövade om vi kunde göra olika ljud genom röret. Vi prövade att knacka på röret hur låter det? "Donk, donk" sa ett barn vi bekräftade barnet genom att säga "ja det låter donk, donk när vi knackar". När vi var utanför förskolan upptäckte några barn det höga gräset och gick in i det och där hittade vi många fina växter som ett barn sa "å den här" och kände på den överblommande blomman "ja det är en blomma som har blommat färdigt". De yngsta barnen undersöker med sina händer och vill känna och ta för att få en känsla om hur saker känns och för att skapa sig en uppfattning hur olika sakers förmågor.
"Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära, utveckla sin motoriska förmåga, samt utveckla kunskaper om växter."