Undersökande med vatten i fast och flytande form

Barnen har denna vecka fått undersöka och utforska vatten i fast och flytande form. Dagen innan hade vi varit på gårdens framsida som vi kallar våran skog. Den är full av buskar som man kan krypa in i. Där letade vi efter olika naturföremål på marken. Vi hittade löv i olika färger, blommor och pinnar. Allt detta lade vi ner i en ballong som vi sedan fyllde med vatten. Ballongen lade vi sedan i frysen för att se vad som kom att hända med vattnet och naturföremålen vi hade stoppat in i ballongen. 

Barnen fick uppleva varmt och kallt vatten i flytande form då vi fyllde två baljor med kallt och varmt vatten. Vi skulle se i vilken balja som ballongen smälte snabbast.  
Barnen hade tillgång till kåsor, mätglas och spadar att utforska vattnet med. Ett barn sade "Jag fångade den!" och visade glatt upp sin ballongen som då hade smält och fortsatte "Den är liten nu" "Ja, det är den, den har smält och blivit mindre" uppmuntrar pedagogen.
Det var lika spännande att utforska vattnets vikt genom att kasta iväg vattnet och fylla på och hälla ut vattnet.
Att få använda sina händerna och utforska sin kraft för att få ett stort eller ett litet plask är också lärorikt och få en känsla för hur det känns.

Utifrån läroplanen (Lpfö 18) ska "Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förståelse för enkla fysikaliska fenomen och nyfikenhet och lust att leka och lära" 

"Förskolan ska även ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld"