Sortering och klassificering ut av färger

 Vi har tillsammans med barnen haft en undervisning med syfte att låta barnen sortera/klassificera färger. Vi tog fram en balja med frigolit i olika färger, vi valde tre av våra grundfärger röd, blå och grön. Barnen fick tillsammans med oss samarbeta och hälla i vatten i baljan innehållande frigoliten. Barnen fick lite finmotoriks träning då dem fick varsin sked och "fiska" upp frigoliten med, därefter skulle barnen sortera/klassificera "rätt" färg till "rätt" färgad låda, vi hade lagt i ett färgat papper i botten på lådan, men även en legobit i tillhörande färg för att göra det ännu mer konkret. Vi samtalade med  barnen om dom olika färgerna, formen och antal frigolitbitar.



Lpfö 18 framhåller "Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla  förståelse för rum, tid och form, och grundläggande egenskaper hos mängder, mönster, antal, ordning, tal, mätning och förändring, samt att resonera matematiskt om detta,"