Vi "reser" till Italien.

 Vi arbetar projekterande med utgångspunkt i sagan "Min farmors fantastiska stickning", med kopplingar till sagan så hade vi en undervisning där barnen fick "flyga flygplan" till Italien, vi använde oss av digitala verktyg och projicerade upp ett flygplan som startade och lyfte upp och flög, ett barn utbrast "wow", för att undervisningen skulle bli mer "verklig" så hade barnen med hjälp ut av lärplattan fått skapa egna biljetter, vi satte även ut stolar på rad för att göra upplevelsen mer konkret för barnen. Vi kommer skapa undervisning med kopplingar till barnens modersmål, vi börjar med Italien, vi skapade en PowerPoint med fakta om landet som kunde intressera barnen, dom fick se bilder på Italiens mat, folkdräkt m.m. ett barn menade när dom såg bilden på pizza "Jag tycker om pizza" ett annat barn framhöll "Jag äter pasta och köttsås".






    
    Barnen skapar biljetter    

Barnen fick även använda lärplattan och scanna qr-koden och lyssna på hur hej låter på Italienska.



(Lpfö18) menar "Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla sin kulturella identitet samt kunskap om och intresse för olika kulturer och förståelse för värdet av att leva i ett samhälle präglat av mångfald samt intresse för det lokala kulturlivet,"