Naturvetenskaplig undervisning-vi undersöker småkryp med digitala verktyg.

 Vi tog med oss datorn och dokumentkameran ut för en naturvetenskaplig undervisning där vi tillsammans med barnen skulle undersöka småkryp och naturmaterial. Barnen fick tillsammans med oss lägga ner dom olika insekterna vi hittade i en genomskinlig burk, tillsammans med oss fick barnen undersöka småkrypen med hjälp ut av dokumentkameran, barnen visade intresse när dom såg dom olika insekterna på datorskärmen, flera av barnen uttryckte "wow titta", ett barn menade "titta spindeln kryper". Barnen var delaktiga genom att tillföra nytt material hela tiden, dom undersökte en fjäder, löv, en svamp och maskar som dom grävde upp i jorden.



Vi tog även med litteraturen ut där vi tillsammans med barnen letade upp dom olika insekterna vi hittade, vi läste och jämförde bilderna med insekten vi hade hittat.

(Lpfö18) menar "Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla  förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen,"

(Lpfö18) framhåller förskolan skall ge varje barn förutsättningar att utveckla nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära.