Vatten kompisar (vattenmolekyler), varmt & kallt!
Varmt & Kallt!
Ny vecka och vi startar veckan med att experimentera vidare med kallt och varmt vatten!
Barnen fick stoppa händerna i två lådor, var av de upptäckte att den ena hade kallt vatten och den andra varmt. Därefter hällde vi i blå och röd karamellfärg (röd=varm, blå=kall).
I det varma vattnet spred sig den röda karamellfärgen i hela lådan
I det kalla vattnet hamnade den blåa karamellfärgen på botten av lådan.
Konstigt!
Men vad händer om vi blandar de varma/röda vattnet med de kalla/blåa vattnet? Vi testar!
Barnen-"Oj! Den bytte färg!
Pedagog-"Vilken färg blev det nu?"
Barnen-"LILA!!"
Röd + Blå = Lila!
Men varför hamnade färgen i botten i det kalla vattnet?
Jo det är våra vattenkompisar (vattenmolekylerna) som tyckte det var för kallt så de tryckte ihop sig medans i det varma vattnet kunde de sprida ut sig. För att visa hur det kan se ut la vi ut två ringar, en liten blå och en stor röd. Sedan försökte vi få plats så många så möjligt i båda ringarna!
Lpfö 18
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:
- nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära,
- förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska
processer och fysikaliska fenomen,
- förmåga att använda och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå
sin omvärld,