Skapar egna ljud med flaskor
Vi undersöker om det går att göra egna ljud med flaskor och olika material. Vi plockade fram olika föremål där vi först samtalade med barnen vad det var för något och satte ord på föremålen. Sedan fick vi en i taget stoppa ner föremålen i flaskorna. Vi använde oss av pärlor, korkar, ris, sand och pinnar.
I detta undervisningstillfälle får barnen möjlighet till att öva sig på turtagning, som är en grundförutsättning till ett fungerande samspel. Då har vi pedagoger har den viktiga rollen att hjälpa barnen sätta ord på vad den själv vill och vad den behöver göra för att skapa ett ömsesidigt och växelvis kommunikation mellan varandra. "Ja, du vill lägga ner pärlan". "Vi får vänta en liten stund till". "Snart är det din tur".
Utifrån Lpfö18 ska förskolan ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att fungera i grupp, samarbeta och sin motoriska förmåga.