Blå- dramatisering utifrån projekt

Under veckan har några barn fått dramatisera uppslagen om det röda monstret. Vi satt först och pratade om vad det var som hände på bilderna, hur många monster som fanns på bilderna, vad kan vi använda som rekvisita. De sa att vi behövde en säng och kom snabbt fram till att vi kunde använda yogamattorna, kaffekoppar behövdes också och då kunde vi hämta några ifrån det röda rummet osv. 

Barnen fick välja vem de skulle vilja vara när vi dramatisera, var det fler som ville vara samma monster så fick vi använda oss utav "sten-sax-påse". 

Efter vi hade dramatiserat spelade vi upp det pedagogen hade spelat in, reflekterade tillsammans och sedan fick även de andra barnen se filmen. Ett barn tyckte både att det var roligt och inte, detta pga att just detta barnet inte fick vara "huvudpersonen" dvs det röda monstret, medan någon tyckte att det var läskigt att se och höra sig själv på film. 


Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla: 

  • självständighet och tillit till sin egen förmåga,
  • förmåga att fungera i grupp, samarbeta, hantera konflikter samt att ta ansvar för gemensamma regler,
  • fantasi och föreställningsförmåga,
  • förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans,
  • förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar,