Röd - veckan med fokus på språket.

Denna vecka har vi haft fokus på språket där vi har läst mycket på rim och sjungit olika sånger som barnen har fått önska.

Vi har läst sagan Skogen smådjur som handlade om olika djur som räv, grävling, igelkott etc. Att sjunga är något som barnen tycker om. För att fortsätta med rim har vi sjungit:

Yxan, byxan, handen, tanden och en liten bil.

Ljusen, blusen, musen, dockan, klockan, sockan

Solen, stolen, hatten, katten och en krokodil

Vi har tittat på alla höstens färger. Pratat om vad vi ser. Det är grönt, gult, orange, brunt och röd/rosa. De som har velat har målat blad i dessa färger som vi sedan har hängt upp precis innanför dörren på avdelningen.



På eftermiddagarna har vi försökt utmana de barn som är vakna att pärla mönster. De fick själva välja två färger och rita upp mönstret på ett papper och sedan pärla efter det.

2.2 OMSORG, UTVECKLING OCH LÄRANDE
Mål
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla
• förståelse för rum, tid och form, och grundläggande egenskaper hos mängder, mönster, antal, ordning, tal, mätning och förändring, samt att resonera matematiskt om detta,


På våra samlingar plockar vi fram vårt väderdiagram där ett barn får titta ut genom fönstret och se vad det är för väder just för den dagen. Denna vecka har det varit växlande molnighet varje dag. Vi pratar om vilket väder som leder, hur många dagar vi haft vädret. Vilket väder som ligger sist. Vi går också igenom vilken dag och månad det är.  

                   
 
Lite bilder från våra miljöer som vi har fortsatt att utveckla denna vecka.


Vi har haft siffror på väggarna i olika färger. Nu tog vi fram siffror och sedan fick barnen uppdrag att ta rätt antal legobitar som siffran.
- varför har vi inte 10?
För 10 är ingen siffra det är ett tal. Ett tal är när man använder sig av minst två siffror.