Blå- Uppstart av gröna monstret i form av projekterade och skapade

Under veckan har barnen bland annat fått använda sin finmotorik till att göra små bollar utav silkespapper, som de sedan har klistrat på ett stort papper för att skapa det gröna monstret (som redan var uppritat på i förväg).

Några barn tyckte att det var lite svårt att klistra, då silkespapperet fastnade på fingrarna efter att tag. Vi fick även höra en fin konversation mellan två barn som vi ser är speglat till vad vi pedagoger säger när något blir fel. 

- Oj, nu glömde jag göra en boll!
- Det gör ingenting..
- Joo! Jag glömde!
Det gör ingenting..


Vi har även projekterat upp bokens sidor som handlar just om det gröna monstret med hjälp av ladybug, haft högläsning samt reflekterat tillsammans med barnen. Till detta användes även TAKK för att stödja det svenska språket. 


Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla: 
  • motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för hur viktigt det är att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande,
  • intresse för berättelser, bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra, samt sin förmåga att använda sig av, tolka, ifrågasätta och samtala om dessa,
  • svenskt teckenspråk, om barnet har hörselnedsättning, är dövt eller av andra skäl har behov av teckenspråk,
  • förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap.