Sortering/klassificering i monsternas flaskor

Vi erbjöd barnen att komma in till ett framdukat ljusbord innehållande pärlor i tre olika färger, snören, legobitar, glitter och snäckor. Barnen fick undersöka närmre materialet på ljusbordet, därefter tog vi fram tre flaskor, vi satte ner tre olika monster i varje flaska, det gröna, det röda och det blåa monstret med kopplingar till vårt projekt om boken "Vi är monsterbarn", detta blev en matematisk undervisning med sortering/klassificering, för att väcka lekfullheten/nyfikenheten hos barnen så sa vi att för exempel att det gröna monstret endast ville äta grönt material osv, barnen blev medvetna om att dem skulle sortera materialet i "rätt" flaska med "rätt" färg, när en pärla som var röd råkade hamn i den gröna monster flaskan så framhöll barnen "nej, det är det röda monstret som ska äta den".


Lpfö 18 framhåller "Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla  förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp,"