Gul & Grön V.42 Undersökt färger på olika sätt
Under denna veckan har vi undersökt färger på olika sätt.
Tillsammans benämnde vi vilka färger vi droppade i och gjorde TAKK tecknen till de olika färgerna. Vi gjorde även ploppande ljud när vi droppade i färgerna. Vi upplevde att barnen tyckte var intressant och började själva säga ljudet plopp, blopp, blopp, plopp. Vi pratade om att vi blandade oljan och färgerna och det vill även barnen göra. I denna aktivitet leker vi med ord och barnen får en möjlighet till "att utveckla nyfikenhet och lust att leka och lära".
Barnens kommentarer
- titta
- färg
- jag också blanda
- jag med
- jag också
- mer färg
Barnens kommentarer:
- det är blå
- titta färgen
- oj, fint
- det är blå
I måndags gick vi ut på gården för att se vilka färger vi kunde hitta i naturen och studera de olika naturmaterialen med wifi pucken, luppar, förstoringsglas och kikare.
Vi hittade många olika naturmaterial som hade olika färger. Vi tittade närmare på dessa på olika sätt. Barnen fick möjlighet att studera med wifi pucken i en transparant låda.
Där flyttade de runt pucken mellan de olika materialen för att studera dessa på nära håll. Barnen dokumenterade sina fynd genom att ta kort med hjälp av iPaden.
"Förskolan ska ge förutsättning att utveckla förmåga att upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld" Här kopplar vi det analoga med det digitala när vi undersöker och tittar närmare på det vi har hittat.
Vi har även målat våra naturfynd som vi hittade förra vecka när vi gick till det stora kastanjeträdet och plockade kastanjer. Barnen fick välja mellan färgerna av karaktärerna från vårt pågående projekt med boken "Vi är monsterbarn". Varje monster i boken har en färg. En är blå, en är lila, en är grön, en är röd, en är gul och en är rosa. Här skapar vi tillsammans med barnen ett material där vi kan räkna antal och klassificera i rätt färg då vi målar äggkartongen i lika många antal som färger. Till exempel har vi tre blåa kastanjer som vi lägger i de tre blåa facken i kartongen. "Förskolan ska ge barn förutsättningar att utveckla förmåga att använda matematik för att undersöka"
Här undersökte barnen färgen på olika sätt, några valde bara en färg och målade en liten stund medan andra ville ha mer färg och började blanda. Några började undersöka genom att måla sina händer. Barnens kommentarer:
I måndags gick vi ut på gården för att se vilka färger vi kunde hitta i naturen och studera de olika naturmaterialen med wifi pucken, luppar, förstoringsglas och kikare.
Vi hittade många olika naturmaterial som hade olika färger. Vi tittade närmare på dessa på olika sätt. Barnen fick möjlighet att studera med wifi pucken i en transparant låda.
Där flyttade de runt pucken mellan de olika materialen för att studera dessa på nära håll. Barnen dokumenterade sina fynd genom att ta kort med hjälp av iPaden.
"Förskolan ska ge förutsättning att utveckla förmåga att upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld" Här kopplar vi det analoga med det digitala när vi undersöker och tittar närmare på det vi har hittat.
Vi har även målat våra naturfynd som vi hittade förra vecka när vi gick till det stora kastanjeträdet och plockade kastanjer. Barnen fick välja mellan färgerna av karaktärerna från vårt pågående projekt med boken "Vi är monsterbarn". Varje monster i boken har en färg. En är blå, en är lila, en är grön, en är röd, en är gul och en är rosa. Här skapar vi tillsammans med barnen ett material där vi kan räkna antal och klassificera i rätt färg då vi målar äggkartongen i lika många antal som färger. Till exempel har vi tre blåa kastanjer som vi lägger i de tre blåa facken i kartongen. "Förskolan ska ge barn förutsättningar att utveckla förmåga att använda matematik för att undersöka"
Här undersökte barnen färgen på olika sätt, några valde bara en färg och målade en liten stund medan andra ville ha mer färg och började blanda. Några började undersöka genom att måla sina händer. Barnens kommentarer:
- jag vill ha rosa
- mera lila
- titta jag måla mina händer
- det är kladdigt
- jag målar mig
- titta min hand
- jag är färdig
- jag tvätta mig
Vi har även skapat och gjort egna höst träd, med löven vi hade plockat med oss in när vi var ute för två veckor sen. Förra veckan fick barnen möjlighet att studera löven på vårt ljusbord i en transparant låda. Där de fick känna och krama sönder löven för att undersöka hur de kändes och hur det lät när man knycklade sönder de torra löven.
Barnens kommentarer:
- titta
- oj
- titta här