Blå- Färgläggning av röda monstret

Det röda monstret/trollet har kommit på tal utav många utav barnen. Benämningen på vad det är för figurer i vår nya projektbok, har inte riktigt varit en klarhet, trots bokens titel: Monsterbarnen och via högläsning tycker en del att det ändå ser ut som ett troll. 

En stor bild utav den röda har skapats utav oljekrita, och behöver hjälp att färgsättas utav barnen. 


Vi fick flera reflektioner och tankar av barnen och några som sades vid bordet: ”Monstret ser glad ut! Det måste se lite läskigt ut, annars skräms det inte. Jag skall göra honom arg! Monstret har två ben". Barnet fortsatte att säga att alla skulle hjälps åt att måla monstret och "måla inte på bordet!" var något som var viktigt att tänka på. Ett annat barn sa "Det röda monstret skräms för den vill inte sova!”. 
 
När barnen kände sig klara frågade pedagogen vart det röda skulle bo någonstans på avdelningen?
”Där kompisarna är, såklart!”. 

I läroplanen står det att förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:
  • självständighet och tillit till sin egen förmåga
  • förmåga att fungera enskilt och i grupp, samarbeta
  • fantasi och föreställningsförmåga
  • förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker.