Röd - när ett barn dokumenterar färgen rosa, och lite annat under veckan.

Denna vecka har vi haft många samtal kring färgerna i Monsterboken. Vi gick till en lekplats och ett barn fick dokumentera rosa med hjälp av Ipaden. Alla barnen hjälpte till att leta och vad hittades? (några av bilderna)

Mössa

Hink

Blomma


Under lunchen reflekterade några utav barnen maten. 
- Ärtan är grön som grön avdelning.
- Majsen är gul som gul avdelning.


Vi har börjat göra våra miljöer i de olika monsterfärgerna. Vi pratar med barnen var det rosa monstret ska bo hos oss. När vi hade pratat en stund röstade barnen fram att det skulle vara i vår hemvrå. Det rosa monstret är rädd. Vad gör ni om ni blir rädda?
- Går in till mamma och pappa.
- Jag har en lyslampa på mitt rum, den kan ändra färg.


Ett barn frågar - Vad är det för stora ögon i fönstret?
- Fladdermöss, svarar en annan.

Lite matteuppdrag när vi är på lekplatsen.
Var är det flest ekollon? Hur många är det på det vita pappret?
Vi lägger fram tre stycken, visar en stund och gömmer det sedan under ett papper. Kan du ta fram lika många som ligger under pappret? Kan du hålla upp fem fingrar? Etc.

Innan lunch sjunger vi mycket. En sång som sjungs just nu är färgsången.
Röd röd röd är mössan på mitt huvud
röd röd röd är dräkten som jag bär.
Allt som är rött rött tycker jag är vackert
för min lilla vän är röda monstret.

När vi hade sjungit om alla monsterfärgerna ville barnen sjunga om svarta, guldiga, vita monstret, så det gjorde vi.

Enligt Lpfö 18:
2.3 BARNS DELAKTIGHET OCH INFLYTANDE
Mål
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla
• intresse för och förmåga att uttrycka tankar och åsikter så att de kan påverka sin situation,