Röd, veckan som gått, 35.





Denna vecka har vi fortsatt med våra rutiner. Ca 9 har vi en samling där vi har namnsången så att alla ska lära sig kompisarnas namn. Vi går igenom dagen på vår stukturtavla. Lite frukt, här får barnen välja på halv eller fjärdedel. Vi tecknar frukt och hur stor del de vill ha.

Vi projicerade upp boken Vi är Monsterbarn.  - Jag älskar inte dom. Vilket monster tycker ni bäst om och skulle vilja göra.


Vi börjar skapa monsterbarn tillsammans. Vi målar, sätter på ögon. Vad vill du ha som hår? - dom. (pekar på piprensare). Någon väljer silkespapper till hår.

Barnen har önskat att göra Humpe dumpe med olika känslor. ( vi börjar med att sitta med benen intill kroppen)

Här kommer Humpe (Ett ben går små steg in i ringen) här kommer Dumpe (andra benet går små steg in i ringen)
Vart gick min kompis (ena benet går små steg in mot kroppen) vart gick min kompis (andra benet går små steg in mot kroppen)
dom gick tillsammans in i ringen (båda benen går in mot ringen)
Humpe Dumpe, Humpe Dumpe (går på rumpan in mot ringen)
Wiiiiiii (man lägger sig på rygg och lyfter fötterna upp mot taket)

Vi har erbjudit mycket sång och musik både inne och ute. Ute hade vi såpbubblor och spelade musik på högtalaren.
Inne har Jessica tagit fram gitarren och spelat och sjungit. Det har varit blinka lilla stjärna, jag ville trolla mig till ett annat land, imse vimse spindel etc.

Många av barnen älskar att bygga med våra färgglada magneter. Här blir det både stora och små konstruktioner.

När de anser sig färdiga med dom kommer de till oss och frågar om de kan låna våra telefoner för att själva ta kort på vad de åstadkommit.

Kul att de förstår att de själva får göra det.

Nästa vecka hoppas vi på att vi hinner med mer då några dagar har blivit lite si så där då det har varit reflektioner och föreläsningar som tagit stopp för oss att dela gruppen i mindre grupper. Vi fortsätter skapa våra monster i de olika färgerna.




Lpfö 18 säger: 2.2 OMSORG, UTVECKLING OCH LÄRANDE 

Mål

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla

• förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans,

• förmåga att upptäcka och utforska teknik i vardagen, och

• förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material

och redskap.