Gul och Grön utforskar färgen grön

 Under denna vecka som gott har vi fortsatt utforska färgen grön på olika sätt. Vi har tillsammans varit ute och tittat var vi kan hitta färgen grön. Vi har känt och skapat med färgen grön. I en av dem skapande aktiviteten så testade vi att blanda två färger för att se vilken färg det blev då. Barnen har även använt  sin kreativitet genom att skapa sitt eget gröna monster. Här diskuterar vi med barnen om hur monstret mår , är den glad, ledsen, arg. De barn som kan uttrycka sig verbalt säger - den är snäll, - den är farlig - den har många tänder, - den är läskig - den har ögon. 

 Medans de skapar sitt egna monster har vi haft dokumentkameran som ett digitalt komplement där de har kunnat följa sitt skapande via datorskärmen. som har skapat ett intresse och där barnen uppmärksammar sig själva. Några kommentarer från barnen  - Titta jag målar där   -där grönt -grön färg där - jag målar.  
När vi var ute på gården hittade vi olika föremål som var gröna. Ett sätt som de yngsta barnen kommunicerar med oss är att de vill att vi ska sätta ord på det de ser, gör och  hittar. Här har ett barn med en pedagog ett sådant lärande tillfälle där barnet pekar på de olika föremålen och säger - den och pedagogen svarar och benämner föremålet - det är en grön tomat och så fortsätter kommunikationen tills barnet har hört det flera gånger om. Upprepning är något som de yngsta baren känner trygghet i.   

När vi var ute och undersökte färgen grön fick barnen själva dokumentera med Ipaden. Här får barnen möjlighet  att undersöka och lära sig att bli producenter  då det är de själva som väljer vad de vill fotografera och de lär sig hur de ska göra för att ta en blid som vi senare tittar på och reflekterar över vad de har tagit kort på. 
Här undersöker vi färg med våra händer. Hur känns färgen när vi drar våra händer på färgen? det känns mjukt och lent mellan händerna. Något som vissa tycker är riktig härlig känsla medans andra behöver få utforska detta lite till då det kanske känns lite läskigt eller då de inte tycker om den känslan.  Men vad händer när vi blandar blått och gult? det blir grönt. 

Utifrån Lpfö 18 så ska förskolan "ge varje barn förutsättningar att utveckla självständighet och tillit till sin egen förmåga, utveckla nyfikenhet, kreativitet och utveckla förmåga att upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld"