Vi undersöker färg med våra sinnen
Vi började veckan med en kreativ undervisning där vi la ut ett stort spännpapper på toalett golvet, till en början fick barnen gå in och undersöka pappret, känna hur pappret känns på fötterna och händerna. Därefter la vi ut färgen blå och grön på pappret, vi samtalade om färgerna och kopplade det till vårt projekt. Barnen var till en början försiktiga och kände på färgen med fingertopparna, men efter en liten stund vågade dem utmana sig själva och började utforska färgen med fötterna, vi ställde frågor som "hur känns färgen"!? ett barn menade "Den är kladdig" ett annat barn framhöll "Den är varm". Barnen fick utmaning i att hålla balansen när dem gick på färgen, dem gjorde både fot och handavtryck och uttryckte "titta min hand".
Vi delade barngruppen i två undervisningsgrupper, dem barnen som vid detta tillfälle inte fick skapa med sina händer och fötter fick vara kreativa och utforska leran, dem kände och formade leran till bl.a. monster.Lpfö 18 menar "Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära,"