Blå- Miljöskapande och matematik

Under veckan har barnen blivit erbjudna att hjälpa till att skapa rekvisita till vår miljö. De har fått klippa efter linje och via det har barnen fått pappersstrimlor, i olika tjocklekar och antal. Något barn sa "varför är min så liten? hur får jag den längre?". 

Vi fick olika respons, någon tyckte att det var svårt att klippa medan en annan tyckte att det var lätt. Ett barn uttryckte att den inte kunde klippa men det visade sig att barnet kom fram till att den kunde, och skrek av lycka efter varje remsa. 



I läroplanen 98 står det att förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:

  • självständighet och tillit till sin egen förmåga,
  • motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning 
  • förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna problemställningar,
  • förståelse för rum, tid och form, och grundläggande egenskaper hos mängder, mönster, antal, ordning, tal, mätning och förändring, samt att resonera matematiskt om detta,
  • förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker.