Röd - lite vad vi har gjort under vecka 36

 Denna vecka har vi fokuserat på antal och färger. Vi har fortsatt att skapa våra monster i de färger som de själva har valt. Precis innanför dörren finns de alster som är färdiga. 

Varje dag plockar vi fram barnens namnkort där vi även har satt en symbol till så att deras namn sitter ihop med en viss symbol såsom en groda, boll, bil etc. Vi lägger ut bilderna på mattan och sedan får barnen ta sina kort, vi pratar om bokstäverna och symbolerna tillsammans. Genom att göra detta varje dag så lär sig barnen att känna igen sitt namn som en ordbild som är en viktig del i barns läs och skrivutveckling. Symbolen fungerar som ett stöd till att lära sig känna igen sitt namn. 

På måndagen tog vi fram rött och blått lego. Sedan fick de olika uppdrag av oss. T.ex.  Ta fem röda legobitar. Ta en blå legobit. Samtidigt som vi gav uppdraget använde vi oss av tecknet för siffran och färgen.


På tisdagen la vi fram ärtpåsar med olika färger och siffror. Här får de olika uppdrag beroende på vad de har för erfarenheter och kunskap. Peka på siffran ett. Peka på den röda ärtpåsen. Peka på den siffran om du adderar två plus två etc.


På onsdagen sorterade vi färger. Alla fick vars en färg som de sedan skulle lägga i rätt låda med samma färg.


På torsdagen tog vi på oss och gick till Kryddlekplatsen. Här tränade vi vår motorik och tillit till vår egen förmåga. Vi upplevde många utmaningar och glada skratt.

2.2 OMSORG, UTVECKLING OCH LÄRANDE
Mål
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla
• självständighet och tillit till sin egen förmåga,
• nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära,
• motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för hur viktigt det är att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande,
• intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och hur de används för att förmedla budskap,
• förståelse för ... och grundläggande egenskaper hos mängder, mönster, antal, ordning, tal, ... , samt att resonera matematiskt om detta,