Röd- Vilken vecka vi haft, 37

Nu är våra monster färdiga!

Vi började veckan som ni föräldrar avslutade er vecka med - att rösta. Vi samlade barnen och pratade om att rösta, vad är det? - Det gjorde jag igår, med mamma. - Pappa röstade igår. - Vi röstade igår! Nu ska vi rösta om vilket monster ni tycker vi ska läsa om från Monsterboken.

Vi lägger fram en bild på alla monstrena och sedan fick alla vars en valsedel (vit legobit). En i taget fick lägga sin röst på det monster de ville att vi skulle läsa om.
Vilket monster vann nu valet?
- rosa!
Varför vann det rosa monstret?
- för den fick flest röster.
Hur många röster fick den?
- sex.
Vilket monster fick färst röster? (barnen blir tysta)
Jag omformulerar mig: Vilket monster fick minst röster?
- röd.

2.3 BARNS DELAKTIGHET OCH INFLYTANDE
Mål
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla
• förståelse för demokratiska principer och förmåga att samarbeta och fatta beslut i enlighet med dem.

Efter detta läste vi de två sidorna som handlade om det rosa monstret som var rädd. Hon ville ha sin gula och blå nalle att krama och sova ihop med sin bror. 
På tisdagen pratade vi om vad som kunde vara rosa, många svar fick vi: blomma, klänning, klämma, gummisnodd, fjäril, gris....


Några följde med Gebreala in på regnbågen och fick prova på programmering. De fick gå fram och bak. De sa till varandra två steg fram och ett bak sedan startade dom genom att trycka på huvudet. De som fick prova på tyckte det var roligt och ville prova på blubot dagen efter. Även detta var roligt. Här använder man sig av pilar fram, bak och sidan för att sedan trycka gå.
På torsdagen var det dags för skattjakt...Vi gick bakom dammen och letade efter saker som hade samma färg som våra monster. När barnen hittade något fick de gå fram till Jessica och hon drog ett streck vid monstret som hade den färgen. Vi hittade många olika saker som bilar i olika färger, röd koja, gult löv och grönt löv.



Vi vill gärna att barnen själva häller upp vatten eller mjölk. Skulle de spilla, vad gör vi då? hjälps åt att torka upp. Många häller även upp till kompisarna. Här får Jessica vatten i sitt glas. - Jag kan hälla till dig!



Några har pärlat armband denna vecka. Två sitter bredvid varandra och lägger armbanden mot varandra. - Titta vi har samma!
- Nä de är likadana!

2.2 OMSORG, UTVECKLING OCH LÄRANDE
Mål
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla

• ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika sammanhang och med skilda syften,