Högläsning med digitala verktyg
Under veckan har barnen blivit erbjudna högläsning via "live-digitalisering" med hjälp av ladybug. Boken vi projekterade var tio kompisboken (Samarbeta) som vi jobbar mycket med nu. Barnen tyckte att det var spännande och tyckte att det var intressant bland annat att när man vände blad i boken så syntes det på väggen direkt, "jag ser dina fingrar där" var det ett barn som sa, ett annat barn undrade hur boken kunde synas på väggen.
Vi har även introducerat en lässtrategi som heter "frågeapan", vilket innebär att under tiden som man läser så ställer frågeapan frågor som - Vem? Varför? När? och Hur?, till exempel Vem kom och hjälpte igelkott? När behövde igelkott hjälp?.
Detta återkopplade vi sedan till barnens vardag på förskolan där bland annat ett barn sa "när jag inte kan nå min keps så frågar jag fröken, eller en kompis". Ett annat barn fortsatte att den brukar hjälpa sina kompisar när de till exempel har trillat.
Syftet med högläsning via digitalisering var för att det är ett utvecklingsområde som vi har, där det står att "Utbildningen ska ge varje barn förutsättning att möta digitala verktyg som komplement i lekfulla, utforskande och magiska lärmiljöer" samt i LpFö18 står det att varje barn ska ges förutsättningar att utveckla intresse för berättelser, bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra, samt sin förmåga att använda sig av, tolka, ifrågasätta och samtala om dessa.