Undervisning med digitala verktyg
Under veckan erbjuds barnen undervisning med digitala verktyg, där fokuset är en lärande app som heter MyMemo.
För att skapa ett lärande med kopplingar till vårt projekt så får barnen själva fotografera egna bilder, utifrån boken Kurrans skatt. Det kan vara att barnen vill fotografera en karaktär, naturmaterial eller något material, exempelvis "säng som ett barn ville.
Barnen får berätta vad det är för något de har fotograferat, därefter skriver vi ordet tillsammans och spelar in när barnet säger ordet. Detta för att barnen ska få utveckla nyfikenhet och intresse för skriftspråket samt förmåga att leka med ord, berätta och uttrycka tankar.
När memoryt är färdigt turas barnen om att vända på bilderna, och försöka hitta rätt par. Detta med syfte att barnen ska utveckla sin förmåga att fungera i grupp, samarbeta och ta ansvar för gemensamma regler. Barnen tyckte att det var roligt att spela memoryt som de själva hade skapat och deras fokus var att hitta den bild som de själva hade tagit samt höra deras egna röst "det är min bild" sa flera barn vid olika tillfällen samt "haha, det är ju du". Ett barn tyckte att det var mindre roligt då den sa "... jag fick bara göra en gång" och efter reflektion med barnet menade den att efter att man hade vänt ett par så var det nästa kompis tur.
Barnen samarbetade bland annat under tiden som de skapade memoryt där de tillsammans försökte hålla Ipaden så att kompisen kunde fota "där, tryck på den vita" dvs vi ser tydligt att barnen har utvecklat förståelse för varandra och vilja att samarbeta.
De ställde även flera frågor om vad specifika knappar betydde, vilket det står i LpFö18 att vi ska utveckla barnens intresse för bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra, samt sin förmåga att använda sig av, tolka, ifrågasätta och samtala om dessa.
De ställde även flera frågor om vad specifika knappar betydde, vilket det står i LpFö18 att vi ska utveckla barnens intresse för bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra, samt sin förmåga att använda sig av, tolka, ifrågasätta och samtala om dessa.