Kreativ samarbetsövning

 I förra veckan hade vår lärarstudent Nike en uppföljning på sin tidigare undervisning av kulmålningen, denna gången hade vi fokus på att barnen skulle samarbeta och samspela tillsammans. Det var samma form ut av undervisning, men denna gången fick barnen stå på varsin sida av lådan och tillsammans samarbeta för att kulorna skulle röra på sig och bilda ett mönster. Nike samtalade om olika matematiska begrepp såsom friktion, lutning och fart. Barnen fick samarbeta i par och tillsammans bestämma vilka färger dom ville använda, Nike hade en dialog hela tiden om dom olika färgerna som både hon och barnen benämnde.




(Lpfö18) menar "Barnen ska ges tid, rum och ro till eget skapande. De ska få möjlighet att utforska, reflektera kring och beskriva sin omvärld. Utbildningen ska ge barnen möjlighet att uppleva, gestalta och kommunicera genom olika estetiska uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans. Detta inbegriper att barnen ska få möjlighet att konstruera, forma och skapa genom att använda olika material och tekniker".