Skapat egna sinnes flaskor med olika matrial

Idag har barnen fått vara med och skapat olika sinnesflaskor. Barnen fick vara med och lägga i olika föremål i olika flaskor fyllda med vatten. Med de yngre barnen jobbar vi mycket med att sätta ord på det de gör och hittar. För att de själva till slut ska kunna bemästra det verbala språket. "Förskolan ska ge varje barn förutsättning att utveckla sin förmåga att använda och förstå  begrepp och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld."
Vi började med att fråga vad vi kunde stoppa ner i flaskan. Ett barn svarade - inget. Vi gav som förslag på om vi skulle se om vi kunde stoppa ner kastanjer - ja det kan vi sa det barnet. Här fick vi se att inte alla kastanjer fick plats, vissa var för stora för hålet. Här fick barnen se olikheten mellan stor och liten och vi pratade om att hitta en mindre. I denna aktivitet fick baren möjlighet att använda matematiska begrepp och pröva olika lösningar av egna problemställningar. Då inte alla kastanjer fick plats i flaskan. Då de upptäckte att en kastanj passade utropade de - den passade.   
Många ville pröva på att använda pipetten när vi skulle färga vattnet. Det var inte riktigt så enkelt så det får vi göra fler gånger. 

Med detta material fick vi möjlighet att prata om färger. Ett barn frågade - Vad är detta för färg? Det är rosa sa jag - jag tycker om rosa sa barnet. En stjärna sa ett annat barn - ja det är en grön stjärna sa jag för att bekräfta barnet vad den ville visa mig.

Här samlades de för att tillsammans lägga i pärlor där de fick samarbeta med att lägga i pärlorna i vattnet. Det var koncentration på hög nivå och vilket samspel de hade. En aktivitet som även gav barnen en förmåga att samarbeta.