Uppdragskort, språkutvecklande skattjakt och undervisning med digitala verktyg
Idag har barnen blivit erbjudna varierad undervisning. Vi hade lagt ut tre olika fotografier på olika naturmaterial, barnen skulle hitta samma naturmaterial som bilden visade, när barnen hade hittat naturmaterialet så samtalade vi om olika matematiska begrepp såsom storlek, antal och färg. Vi hade även en språkutvecklande "undervisningsstation" där barnen fick gå en skattjakt och leta efter gömda sång och ramskort, korten har kopplingar till vårt projekt då korten är sånger med dom olika djuren i boken. Därefter gick vi in och barnen introducerades för ett nytt uppslag ifrån boken "Kurrans skatt", vi hade passande ljud på som skapade magi och stärkte bildens innehåll.
Vi samtalade med barnen om vad dom såg på bilden vi projicerade ifrån boken, ett barnen poängterade "Titta regnbågen, regnbågen finns på himlen" ett annat barn menade "Pigan luktar på blomman, den luktar gott".
(Lpfö18) menar "Språk, lärande och identitetsutveckling hänger nära samman. Förskolan ska därför lägga stor vikt vid att stimulera barnens språkutveckling i svenska, genom att uppmuntra och ta tillvara deras nyfikenhet och intresse för att kommunicera på olika sätt. Barnen ska erbjudas en stimulerande miljö där de får förutsättningar att utveckla sitt språk genom att lyssna till högläsning och samtala om litteratur och andra texter".