Matematikspel

Vi har under veckan haft matematiska undervisningssituationer och bland annat använt vårt nya matematikspel, där barnen fick möjlighet till att utveckla sin lust till att leka och lära. Efter att vi hade plockat fram spelet förklarade vi hur det gick till och våra gemensamma regler. Barnen tränade även på turtagande, att man fick vänta på sin tur samt samarbete, TAKK, färger och flera matematiska begrepp som antal, mätning och ordning. 



Först skulle man räkna antalet prickar på tärningen som man hade kastat, därefter skulle barnen hitta rätt fjäril med antalet prickar samt försöka kasta en boll på den. "Det är 1-2-3-4-5 prickar" var det ett barn som sa och visade med tecken. Här fick man träna på koordinationsförmåga, öga-hand samt tillit till sin egna förmåga, och vid färg och antal kopplade vi in TAKK-tecken.

En del barn tyckte att det var svårt att kasta bollen på rätt fjäril då den gärna rullade utanför eller att kastet blev för kort/långt, "amen, nu kom den utanför igen". Men skam den som ger sig, efter ett antal försök så blev det ett lyckat kast "JAA, jag klarade det!".