Naturvetenskaplig/matematisk undervisningssituation

 Idag har vi varit iväg och utforskat vårt närområde, barnen fick samla ihop kastanjer och pinnar som vi kommer att använda oss ut av till senare undervisningstillfälle. Vi la ut två olika påsar, barnen fick i uppdrag att sortera/klassificera dom olika naturmaterialen i två olika påsar. Barnen samarbetade och hjälpte varandra att sortera naturmaterialet i rätt påse.

(Lpfö18) menar "Utbildningen i förskolan ska ge barnen möjlighet att använda matematik för att undersöka och beskriva sin omvärld samt lösa vardagliga problem".

(Lpfö18) framhåller "Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor och samtala om naturvetenskap och teknik."

Vi gav barnen matematiska uppdrag i form ut av "Hitta en pinne som är lika stor som din hand" Vi samtalade om kastanjerna/pinnarnas former, storlek och färg.